Sociální služby Karviná
 
 





SPOLUPRACUJEME




 

Terénní programy

TERÉNNÍ PROGRAMY

Služba terénní programy je službou sociální prevence poskytovanou dle §69 zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.

Identifikátor: 8205960

 

Poslání služby terénních programů

 

Posláním terénních programů sociálních služeb Karviná, příspěvkové organizace, je pomáhat  lidem starším 55 let zmírnit sociální izolaci a  sociální vyloučení, získat přístup k běžně dostupným sociálním a zdravotnickým službám, uplatnit oprávněné nároky a zlepšit tak kvalitu jejich života.

 

 

Zásady poskytování služby:

 

  • Diskrétnost: každý pracovník služby TP zachovává mlčenlivost o všech skutečnostech, které se dozví při poskytování služby, pokud uživatel nedá výslovný souhlas s poskytnutím zjištěných skutečností třetí straně – a to pouze za účelem řešení situace uživatele. Souhlas se poskytuje písemně a jeho udělení se zaznamená do individuálního plánu uživatele.  Mlčenlivost se nevztahuje na zákonem danou ohlašovací povinnost, na tuto skutečnost je uživatel předem vždy upozorněn.

 

  • Rovnost: terénní pracovník respektuje osobnost uživatele služby, jeho názory, postoje a rozhodnutí, nediskriminuje ani nezvýhodňuje žádného z uživatelů.

 

  • Podpora samostatnosti: Nevytvářet závislost na službě, ale poskytovat pouze takovou míru podpory, kterou uživatel nezbytně potřebuje.

 

  • Dostupnost: terénní pracovníci docházejí k uživatelům služby do jejich domácnosti, poskytují doprovody na úřady, k lékařům a jiným institucím.

 

Činnosti poskytované službou:

Základní sociální poradenství

  • Informace o službě terénních programů a podmínkách jejího využití
  • Informace o jiných sociálních službách a veřejných institucích
  • Informace o dávkách státní sociální podpory, pomoci v hmotné nouzi, příspěvku na péči a dávkách pro OZP.

 

Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:

  • Zprostředkování kontaktu s jinými sociálními službami, zdravotnickými službami a veřejnými institucemi
  • Doprovod uživatelů služby  - na úřady, veřejné instituce, k poskytovatelům zdravotnických služeb, apod.

 

Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

  • Pomoc při vyřizování běžných záležitostí (dávek SSP, HN, příspěvek na péči, vyřizování na úřadech, doprovod při zajištění lékařské péče a jiných sociálních služeb)
  • Nácvik dovedností: telefonování, hospodaření, komunikace s úřady, vypisování formulářů
  • Prevence  rizikových situací osamělých seniorů ( kriminalita páchaná na seniorech,  domovní prodej,  uzavírání smluv na dálku - s poskytovateli energií, nákup zboží na dálku,  prevence zadlužování, apod.)

 

JAK NÁS MŮŽETE NÁS KONTAKTOVAT

 

Telefonicky a e-mailem:

 

Vedoucí služby, terénní sociální pracovnice:

Bc. Veronika Bílá

tel.:    725 217 133, 596 312 184

e-mail: Veronika.Bila@socsluzbykarvina.cz

 

Terénní sociální pracovníci:

Mgr. Roman Horn

tel.:  725 217 138, 597 317 073

e-mail: Roman.Horn@socsluzbykarvina.cz

Iveta Nováková, DiS.

tel.:  725 217 158, 597 317 072

e-mail: Iveta.Novakova@socsluzbykarvina.cz

 

Pracovnice v sociálních službách

Marcela Dosoudilová

tel.:    702 032 623, 597 317 072

E-mail:  Marcela.Dosoudilova@socsluzbykarvina.cz

 

V zázemí terénních programů: Sokolovská 1761/36, 735 06 Karviná

GPS: 49.8593889N, 18.5450231E

Odkaz mapy.cz:  https://mapy.cz/s/mumahalono

Při našich pochůzkách v blízkosti vašeho bydliště

 

Provozní doba:  Pondělí a středa  7:30 – 16:30h

                                     Úterý a čtvrtek: 7:30 – 15:30h

 

Cíle služby terénních programů

  1. Vyhledat osoby, které se ocitly v sociálním vyloučení - izolaci a nemají přístup k běžně dostupným službám, navázat a udržovat s nimi kontakt.

        

  1. U 60 % uživatelů se úspěšně podaří uplatnit oprávněné nároky, zlepšit přístup ke službám a stabilizovat jejich finanční situaci, tak aby nebyli ohroženi sociálním vyloučením. 

 

  1. Navázat spolupráci s dalšími organizacemi, rozšířit povědomí o službě mezi odbornou i běžnou veřejností

 

 

OKRUH OSOB, KTERÝM JE SLUŽBA POSKYTOVÁNA:

 

osoby žijící na území města Karviné, které jsou osobami staršími 55 let věku a zároveň se jedná o:

 

  • osoby žijící v sociálně vyloučených komunitách (osoby žijící v sociálním vyloučení, v sociální izolaci, které si neumějí nebo nemohou vyřídit své osobní záležitosti a využít běžně dostupné sociální, zdravotní a jiné služby; osoby, které nemají dostatek prostředků na zajištění péče o svou osobu)
  • osoby, které vedou rizikový způsob života nebo jsou tímto způsobem života ohroženy (zadlužení, nestabilní rodinná situace, hrozící ztráta bydlení, obyvatelé ubytoven, špatný zdravotní stav, špatné životní návyky, nedostatek finančních prostředků na živobytí a na komerční služby)

 

Věková kategorie

  • od 55 let věku

 

Osoby, kterým nelze službu poskytnout

  • Zájemce nespadá do okruhu osob, kterým je služba poskytována.
  • Zájemce, který má dostatek prostředků na využití běžně dostupných služeb
  • Zájemce nemůže službu využít z důvodu komunikačních bariér (mentální postižení, neznalost českého jazyka na komunikativní úrovni)
  • Zájemce požaduje služby, které terénní programy neposkytují.
  • Zájemci, kterému byla v posledních 6 kalendářních měsících ukončena spolupráce z důvodu porušování povinností vyplývající ze smlouvy o poskytování služby

 

 

Činnosti, které služba neposkytuje:

  • Pečovatelské a ošetřovatelské úkony
  • Platby za klienta a manipulace s penězi klienta
  • Odborné sociální poradenství
  • Výměnu injekčních stříkaček
  • Úvěry a půjčky

 

JAK JE SLUŽBA POSKYTOVÁNA

(Obsahuje způsob jednání se zájemcem o službu, uzavírání smlouvy a způsob podávání a vyřizování stížností)

 

První jednání se zájemcem o službu

Při prvním jednání pracovník informuje zájemce o možnostech a podmínkách poskytování služby a zjišťuje, co zájemce po službě požaduje. Na základě toho pracovník posoudí, zda zakázka zájemce spadá do působnosti služby terénních programů a zájemce do okruhu osob, kterým je služba poskytována.

 

 

Pracovník od zájemce zjišťuje, zda klient splňuje podmínky poskytnutí služby:

  • Zda spadá do cílové skupiny
  • Zda má bydliště – trvalé nebo faktické v Karviné
  • Podle celkové  sociální situace – záležitosti, se kterou se zájemce na službu obrací, jeho aktivní sociální vazby – kdo mu pomáhá z jeho okolí a rodiny a jaké jsou možnosti této osoby, podle zjevného zdravotního stavu,  podle stavu jeho bydliště, vybavení domácnosti  a celkového dojmu.
  • Jak zájemce komunikuje, zdali je schopen vysvětlit svůj problém a situaci, zda pracovníka slyší, zda mu rozumí
  • Co po službě požaduje, zda se nejedná o něco, co služba neposkytuje.

 

Pracovník poskytne zájemci základní informace o službě a předá mu leták, popř. svou vizitku.

  • Co to jsou terénní programy a jaké činnosti služba poskytuje
  • O zásadách služby, právech a povinnostech uživatele služby
  • Jak probíhá samotná práce s uživateli služby
  • Jak je vedena dokumentace o uživatelích služby a  jaké osobní údaje služba uchovává
  • Jakým způsobem je možné podat stížnost na kvalitu a způsob poskytování služby.

 

Pracovník přizpůsobí styl komunikace schopnostem zájemce o službu. Dotazováním si ověří, zda zájemce správně rozuměl, co mu pracovník řekl.

Informace jsou rovněž předány písemně formou letáku se stručnými informacemi o službě a kontaktem na službu.

Zájemce se rozhodne, zda službu využije či nikoliv.

 

Pokud chce zájemce službu terénních programů využít a rozumí tomu, jakým způsobem je služba poskytována, dohodne se s pracovníkem, čeho chce prostřednictvím využití služby dosáhnout = dohodne se na cíli nebo cílech,  a uzavřou mezi sebou ústní smlouvu o poskytnutí služby.  Pracovník služby terénní programy se tímto stane klíčovým pracovníkem uživatele služby, se kterým budete nadále spolupracovat. Sepíše spolu Záznam o uzavření smlouvy a souhlas se zpracováním osobních údajů  poskytnutých pro účely poskytování služby terénní programy – ten je nutný kvůli ověření, že uživatel služby spadá do cílové skupiny a kvůli kontaktování v rámci poskytování služby.

  • Dále se domluví na jednotlivých krocích spolupráce – náplní smlouvy - tedy to, s čím bude  služba terénní programy klientovi pomáhat, ale také to, co bude plnit uživatel služby, aby dosáhl cíle, které si se službou stanoví a naplánují spolu jednotlivé kroky spolupráce.
  • Domluva probíhá ústně, je stejně závazná pro obě strany.  Pokud dojde ze strany uživatele služby bez omluvy 2x k porušení smlouvy, je to důvodem k ukončení smlouvy. Uživatel služby může  smlouvu ukončit kdykoliv, bez udání důvodu. Za porušení smlouvy se považuje např. nedodržení termínu schůzky – pokud se s pracovníkem domluví někde na schůzce, např. při doprovodu na úřad, bude pracovník čekat 15 minut. Pracovník  u sebe nosí  mobilní telefon, na něj se mu může uživatel služby ozvat.
  • Spolupráce končí dosažením cíle nebo ukončením dle výše uvedených způsobů. Na konci spolupráce proběhne konečné vyhodnocení spolupráce
  • Z každého jednání si pracovník vede  záznam. Je to popis toho, na čem spolu pracují a na čem se domluvili.  Dokumentace je vedena v zabezpečeném elektronickém programu e-Quip. Uživatel služby má právo do své dokumentace po dohodě pracovníkem nebo vedoucí nahlížet. Na vyžádání je možné dokumentaci  přinést uživateli služby domů nebo se může zastavit v kanceláři.

 

Stanovení osobního cíle zájemce o službu

Osobní cíl je formulace toho, kam by chtěl zájemce prostřednictvím poskytnutí terénních programů dojít, čeho by chtěl dosáhnout.

Zájemce službu většinou osloví se svou zakázkou. To je situace, kterou chce zájemce se službou řešit (například mít dostatek prostředků na zajištění pečovatelské služby). Terénní pracovník se zájemcem podrobně probere potřeby zájemce a jeho představu o způsobu řešení situace. Po vyjasnění potřeb zájemce a sdělení možností a kompetencí služby, dojde ke konečné formulaci cíle – tedy stavu, kterého chce a může zájemce dostáhnout prostřednictvím poskytnutí služby terénních programů.

Cíl musí vycházet z potřeb zájemce, musí být srozumitelný oběma stranám, dosažitelný – lze ho po provedení určitých kroků dosáhnout, pozitivně formulovaný – má pro uživatele služby motivační efekt, obě strany ho musí akceptovat - souhlasit s ním, přijmout za svůj, může zahrnovat změnu stavu nebo udržení stávajícího stavu – nezhoršení situace. Cíl musí být termínovaný – pracovník se se zájemcem dohodne, do kdy je reálné cíle dosáhnout.

Cíl by neměl být formulován příliš obecně, zájemce si musí být vědom, s jakým cílem uzavírá se službou ústní smlouvu. Cíl je zaznamenán do Záznamu o uzavření ústní smlouvy a elektronické dokumentace v programu e-Quip. Pracovník se pak musí orientovat v tom, k jakému cíli poskytování služby směřuje a je schopen vyhodnotit, zda dochází k naplňování cíle.

Výsledkem jednání se zájemcem o službu je informovaný zájemce, který má dostatek srozumitelných informací o službě a je schopen za splnění vstupních podmínek se rozhodnout, zda nabídku služby využije.

 

Pokud se zájemce o službu rozhodne služby terénních program využít, musí toto rozhodnutí být učiněno na základě znalosti podmínek poskytnutí služby.

Smlouva je uzavřena ústně - vyjádřením souhlasu s podmínkami poskytnutí služby nebo jiného projevu vůle zájemce využít službu terénních programů.

Zájemce se stává uživatelem služby po vyjádření souhlasu s uzavřením smlouvy a sepsání Záznamu o uzavření ústní smlouvy se souhlasem o poskytnutí osobních údajů. Smlouva ve službě terénních programů je uzavírána na konkrétní cíl či cíle. Smlouva je naplněna dosažením všech cílů.

 

Při práci  se vždy vychází ze schopností a dovedností uživatele služby.

 

Práce s klientem (souhrnné označení pro zájemce i uživatele služby) probíhá obvykle v pěti na sebe navazujících fázích:

1. Mapování problému

2. Stanovení cílů

3. Vlastní individuální plánování vedoucí k naplňování cíle

4. Realizace plánu

5. Průběžné vyhodnocování a změny realizace plánu

6. Konečné vyhodnocení spolupráce a ukončení služby

 

Jednotlivé fáze mohou být různě dlouhé dle složitosti řešené záležitosti. Postup v jednotlivých fázích je blíže popsán v pravidlech pro individuální plánování služby.

Individuální plánování je systematický a cyklický proces. Vzhledem k charakteru služby terénních programů se může jednat o jednorázovou záležitost, kdy celý proces proběhne během jednoho setkání klienta s pracovníkem, může však být dlouhodobou záležitostí, kdy práce probíhá i několik měsíců.

Individuální plánování – tedy plánování jednotlivých kroků probíhá vždy s klientem. Kroky musí směřovat k naplnění osobního cíle klienta, na kterém se s pracovníkem domluvil a kterého chce prostřednictvím poskytování služby dosáhnout. Klient se na realizaci dle svých možností a schopností podílí.

Individuální plánování probíhá ve službě terénních pracovníků formou rozhovoru s klientem, pracovník následně to, co si s uživatelem domluvil – tedy jednotlivé kroky a způsob jejich naplnění, zapíše do záznamu o poskytování služby – individuálního plánu.

Informace v něm obsaženy musí dostačovat k tomu, aby v případě, že pracovníka vystřídá jiný pracovník, byl podle těchto záznamů schopen s uživatelem dále pracovat na řešení jeho situace.

Individuální plán každého uživatele je specifický, uživatel může na svou žádost do svého plánu po dohodě s pracovníkem nahlédnout, stejně tak požadovat změnu dohodnutých cílů a kroků. Vše se odvíjí od vzájemné dohody uživatele a pracovníka, ta musí korespondovat se smyslem, posláním a pravidly poskytování služby.

 

ZPŮSOB PODÁVÁNÍ A VYŘIZOVÁNÍ STÍŽNOSTÍ

Pokud uživatel služby není s poskytovanou službou spokojen, nebo chce vyjádřit svůj názor na kvalitu poskytované služby, může toto učinit několika způsoby:

 

1. Anonymně – anonymní stížnost může stěžovatel vhodit do schránky důvěry umístěné v prostorách organizace, nebo zaslat poštou vedení organizace na adresu Sociální služby Karviná, příspěvková organizace, Sokolovská 1761, 735 06 Karviná – Nové Město, klient si může rovněž anonymně stěžovat kterémukoliv pracovníkovi a ten respektuje přání anonymity.

 

2. Osobně u kteréhokoliv pracovníka služby, pracovník stížnost vyslechne a písemně zaznamená. Záznam musí obsahovat: jméno a adresu stěžovatele, pokud si to stěžovatel přeje, přednesené skutečnosti, datum, podpis stěžovatele a zaměstnance, který záznam provedl. Kopie záznamu se opatří razítkem organizace a předá stěžovateli.

 

3. Pokud zaměstnanec sepisuje stížnost v terénu ručně, do záznamu uvede, že kopie bude dodatečně předána stěžovateli způsobem, na kterém se s pracovníkem dohodne – osobně nebo poštou na jeho adresu.

 

4. Adresně - písemně na adresu organizace, do schránek důvěry, na e-mail kterékoliv služby

 

Stížnost bude vyřízená neprodleně, nejpozději do 30 dnů. Všechny stížnosti se vyřizují písemně. Odpověď bude zaslána uživateli na uvedenou adresu nebo v případě anonymní stížnosti bude vyvěšená na v čekárně na nástěnce střediska Sociální poradenství a terénní programy na adrese Sokolovská 1761/36, Karviná,   a veřejně přístupná.

 

Stěžovatel se může obrátit i na tyto instituce a organizace:

 

Zřizovatel:

Magistrát města Karviné

Fryštátská 42/1

733 24 Karviná

Telefon: +420 596 387 111 Fax: +420 596 387 264

 

Nezávislé instituce:

Ministerstvo práce a sociálních věcí, odbor sociálních služeb adresa: Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2 telefon: (+420) 221 921 111